زمان جاری : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 8:36 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 134
نویسنده پیام
admin آفلاین

کاربر فعال
ارسال‌ها : 29
عضویت: 1 /8 /1391


نقد و بررسی بازی Prototype 2
ناشر: Activision
سازنده: Radical Entertainment
سبک: Action Adventure
پلتفورم ها: PC | PS3 | X360
تاریخ انتشار: April 24, 2012 (PS3, X360), July 24, 2012 (PC)


فردی زخم خورده از روزگار، فردی که نزدیک ترین عزیزانش در مقبال چشمانش زجر کشان از دنیا رفتند. فردی که اصالتش را بر دنیایی دیگر بجا گذاشته. حال بر وی جز انتقام راه دیگری باقی نمانده. Prototype عنوان محبوبیست که سال 2009 روانه بازار های جهانی شد و توانست طرفدارانی را برای خود دست و پا کند. اما با وجود موفقیت هایی که این بازی برای خود کسب کرد، مشکلات ریز و درشتی را هم به خود می دید. حال 3 سال گذشته و شاهد نسخه بعدی این عنوان هستیم. عنوانی که با تغییراتی هرچند ریز و درشت سعی بر عیب پوشی نسخه پیشین خود دارد.



جیمز هلر (James Heller) سرباز ارتش نیروی آمریکایی، شخصیتیست که داستان بازی پیرامون وی روایت می شود. فردی وظیفه شناس و وفادار به خانواده. روزی که وی در یکی از مأموریت ها به سر می برد، همسرش از او درخواست بازگشت به شهر نیویورک را می کند و او هم می پذیرد. در راه بازگشت، نوبت الکس مرسر (Alex Mercer) بود که نقش خود را در این نسخه آغاز کند؛ شخصیت اصلی نسخه پیشین. فردی که مبتلا به ویروس بلک واچ (Blackwatch) بوده و همگان دلیل شیوع این ویروس در سرتاسر شهر را وی می دانند. حال جیمز سر می رسد و با صحنه دردناک به آتش کشیده شدن خانواده اش روبرو می شود و اینجاست که داستان جدال بین این دو شخصیت آغاز می شود.

دنیای Open World مسلماً به تلاش بیشتری از سوی سازندگانش نیازمند است. سازندگان سعی بر این داشته اند تا با استفاده از المان های اکشن، بر اکشن گرایی این عنوان افزوده که تا حد قابل قبولی هم موفق بر این کار شده اند. مراحل طراحی شده نیز متوسط و بسیار راحت هستند و تا قسمتی سر منشاء تقصیرات از هوش مصنوعی نشات گرفته. هوش مصنوعی بسیار پایینی که بر سادگی عنوان به شدت افزوده و هیچگونه چالشی را برای مخاطب خود در بر ندارد. حتی با آخرین درجه سختی بازی هم به رکورد یک بار مردن در مقابل سخت ترین باس های بازی نخواهید رسید.

از دیگر دلایل راحتی بازی، امکانات بیش از حدیست که در اختیار بازیبازان قرار گرفته. به گونه ای می توان گفت که سازندگان یا بیش از حد بر یک نکته تمرکز داشته و یا برای برخی از مسائل هیچگونه اهمیتی قائل نشده اند. از جمله مهم ترین سلاح ها می توان به 5 مورد اشاره کرد که از جمله آن ها Claws (چنگال)، Blade (تیغه)، Whip Fist (مشت های شلاقین)، Hammer Fist (مشت های چکشین) و Tendrils (پیچک و یا به نوعی رشته های کشنده) بوده که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.



شما طی روند بازی، با کسب تجربیات و قدرت های بیشتر دیگر هیچ گونه چالشی را احساس نخواهید کرد. در اوساط بازی قدرتی دریافت خواهید کرد که با فشردن دو دکمه به صورت همزمان، رشته های DNA محیط گسترده ای را در بر خواهند گرفت و در نهایت به راحتی در یک اقدام افراد و دشمن های بسیاری را خواهید کشت. همچنین در انتهای بازی قدرتی به شما تعلق خواهد گرفت که با فشردن دکمه های مربوطه، دو موجود مبتلا به ویروس بلک واچ با قدرت متوسط در دسترستان قرار می گیرد که توانایی کنترلشان را خواهید داشت.

در این نسخه با ارتقاء Levelهای خود قادر خواهید بود بر قدرت بدنی James افزوده که به گونه ای می توان این مورد را الهام گیری از سری محبوب Batman تلقی کرد. به طور مثال می توانید بر نوار سلامتی خود با هر افزایش Level افزود که تا 4 سطح ادامه دارد. همچنین احاطه بر DNA بعضی از موجودات و انسان ها که در نقشه به صورت علامت بازو به نمایش در می آیند از دیگر مواردیست که در قدرت سلاح ها و مهارت های کارکتر تاثیر بسزایی دارد.

آیا در نسخه پیشین به یاد دارید که همانند سازی چه لذتی را برای بازیباز فراهم می کرد؟ عملی که با گرفتن انسان ها و خوردن رشته های DNA آنان صورت می گرفت. لذت زیاد این کار بعد از مدتی به نفرت تبدیل می شد و دلیل آن تکرار در چهره دیگران و نمایان شدن کم کاری سازندگان بود. از این رو مخفی کاری نیز جذابیت خود را از دست خواهد داد و این مسئله در نسخه دوم نیز حل نشده است. متاسفانه عنوان Prototype بازی نیست که بتوان به خوبی از مخفی کاری در آن بهره مند شد. سازندگان سعی بر این داشتند تا مخفی کاری را تا حدودی در بازی بگنجانند اما در این راستا نتوانستند موفقیتی کسب کنند. وجود محیط نامناسب و محدودیت های موجود در بازی باعث وقوع این ضعف شده.



دویدن با سرعت زیاد و پرش های بلند و متنوع بار دیگر خاطراتی را به ارمغان آورده. دویدن بر روی ساختمان ها و پرش های بلند همان روند نسخه پیشین را در بر دارد. با 2 بار فشردن دکمه مختص پرش شاهد پرواز بر آسمان ها خواهید بود. همچنین با پرش بر فراز آسمان ها توانایی از بین بردن یا غصب هلیکوپترهای در حال پرواز را خواهید داشت و این حالت در مورد تانک ها هم صدق می کند. پرش از ارتفاعات بلند و نداشتن هیچگونه تاثیر بر روی کارکتر لذتی دوباره را برای مخاطب فراهم کرده.

خشونت شاید گاهی اوقات لذت بخش باشد، اما فراتر از آن چیزی می شود که ما در این عنوان می بینیم. هر سلاح از زاویه مختص به خود موجب قطع عضو می شود. همچنین در هنگام مبارزه با باس ها، James در ضربات نهایی، به گونه خشونت آوری اعضای آن ها را متلاشی کرده و عمق خشونت را احساس خواهید کرد. گفتنیست کمبوهای افزوده شده به این نسخه نیز به حدی کم بوده اند که هیچگونه تاثیر مطلوبی از خود بجای نگذاشته و از این حیث مخاطب هیچگونه پیشرفتی را احساس نخواهد کرد.

گرافیک بالا، شاید برای خیلی ها اولین شرط برای خرید یک بازی باشد. بحث بعدی ما نیز از مهم ترین نقطه ضعف این عنوان حکایت دارد. Prototype 2 با وجود بهره گیری از موتور گرافیکی قدرتمندتر نسبت به نسخه پیشین باز هم در این زمینه ناموفق ظاهر شده. البته می توان گفت که کیفیت باران بسیار عالیست و به گونه ای واقع گرایانه جلوه می کند و حتی آب های موجود بر سطح زمین نیز به همان اندازه خوب هستند. افکت های انفجار باز هم جای کار دارند اما قابل قبول هستند. محیط بازی بافت و کیفیت نسبتاً بهتری نسبت به نسخه قبلی دارد اما بازهم به عنوان یک بازی نسل امروزی کمی از دور خارج است و سادگی در آن موج می زند. به مشکل تکرار در چهره افرادی که وارد کالبدشان می شوید هم که پیش از این اشاره شد.



وجود آشوب گری ها و صحنه های اکشن، نیاز به یک موسیقی سطح بالا دارد. خوشبختانه موسیقی های بکار رفته در بازی این انتظارات را برای بازیباز برآورده ساخته، اما تکرار در آن کمی ایجاد مشکل کرده است. ولی مهمتر و البته بدتر از از همه اینها صداگذاری های بی روح بازیست که دیگر جای هیچ مشکل دیگری را در این بخش خالی نمی گذارد.

عنوان Prototype 2 سعی بر این داشته تا با عیب پوشی بر نسخه پیشین و برخی امکانات اضافه، موفقیتی را برای خود دست و پا کند که موفق نبوده. ظاهراً بیشتر سعی سازندگان بر روی صحنه های اکشن بوده که تا حدودی مقبول واقع شده اما مشکلات گرافیکی و صداگذاری کاملاً از کیفیت این بازی کاسته. در نهایت، اگر شما باز هم خواهان تجربه ای مشابه نسخه اول هستید و از نوآوری های موجود در آن بسیار لذت بردید و البته نیاز چندانی هم به پیشرفت در آن ها نمی بینید، در خرید این عنوان لحظه ای شک نکنید که مسلماً لحظات خوشی را در کنار این عنوان محبوب سپری خواهید کرد.

امتیازات:
گیم پلی: 8
گرافیک: 7
نوآوری: 7
صداگذاری: 7
جذابیت: 7

سه شنبه 02 آبان 1391 - 22:24
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :